Základy práce s fotoaparátom / I. časť

Kliknite na video, aby sa pustila lekcia.
Upútavka
Prehrať lekcie
Pridať k obľúbeným YouTube

Popis kurzu

Digitálne zrkadlovky dnes už nie sú výsadou len profesionálnych fotografov. Vývoj v tejto oblasti sprístupnil tieto skvelé fotografické aparáty širokej verejnosti a navždy tak posunul kvalitatívne možnosti amatérskej fotografie. Či už ste majiteľom zrkadlovky, alebo preferujete kvalitné kompaktné fotoaparáty, tento kurz fotografovania je určený práve vám. Nechajte sa previesť základmi tejto problematiky a zorientujete sa vo fotografickej terminológii. Prečo je toľko objektívov? Ako si... Viac informácií Digitálne zrkadlovky dnes už nie sú výsadou len profesionálnych fotografov. Vývoj v tejto oblasti sprístupnil tieto skvelé fotografické aparáty širokej verejnosti a navždy tak posunul kvalitatívne možnosti amatérskej fotografie. Či už ste majiteľom zrkadlovky, alebo preferujete kvalitné kompaktné fotoaparáty, tento kurz fotografovania je určený práve vám. Nechajte sa previesť základmi tejto problematiky a zorientujete sa vo fotografickej terminológii. Prečo je toľko objektívov? Ako si ho správne zvoliť a používať? Zoznámte sa so základmi digitálnej fotografie a nechajte nás zmeniť veľmi veľa vo vašom ďalšom fotografovaní. Základy fotenia absolvujete pohodlne a tempom, ktoré vyhovuje práve Vám.
Prémiové fotokurzy
Všetky na
30 dní
25 €/ mes.
Všetky na
90 dní
20 € / mes.
Všetky na
365 dní
10 € / mes.
Svetlo vo fotografii

Svetlo vo fotografii

Táto časť fotografického kurzu vám odpovie na otázku: Prečo je svetlo také dôležité a s akým svetlom sa môžeme pri fotografovaní stretnúť?
3:15
Objektív

Objektív

Do akých kategórií a podľa čoho vieme objektívy rozdeliť? Ako sa rozhodnúť pre ten správny a ako ho maximálne využiť? Ktorý objektív bude ideálny pre môj obľúbený fotografický žáner?
12:43
Expozičný čas

Expozičný čas

Je na fotoaparáte jeden z najdôležitejších parametrov, ktorý je súčasťou vzniku každej fotografie. Ako rozhodovať o jeho nastavení a aký má vplyv na fotografiu? Pozrime sa na kreatívne techniky s expozičným časom.
12:26
Clona

Clona

Clona je na fotoaparáte druhým veľmi dôležitým parameterom, bez ktorého sa tiež žiadna fotografia nezaobíde. Čo na fotografii ovplyvňuje jej nastavenie a aký je to úžasný kreatívny nástroj, sa dozviete práve v tejto časti.
5:02
Citlivosť ISO

Citlivosť ISO

ISO je pre fotografovanie veľkým pomocníkom. Pre základy fotografovania je nevyhnutné ho poznať. Kedy prichádza do hry, čo spôsobuje a ako ho nastavovať?
4:36
Základy fotenia - rekapitulácia

Základy fotenia - rekapitulácia

Zhrnutie toho najdôležitejšieho z tohto fotokurzu.
0:45
Ak chcete pridať komentár, musíte byť prihlásený.
  1. Odoslať
Mária Dvončová
Mária Dvončová Super vysvetlené!
16.marca 2020 Reagovať
  1. Odoslať
Šárka Golová
Šárka Golová Dobrý večer, Romane, chtěla bych se zeptat, jestli tady najdu nějaký článek nebo video nebo kurz, kde jsou jasně a srozumitelně popsané jednotlivé části fotoaparátu a k čemu přesně slouží a jaký mají význam při focení, díky moc.
3.mája 2018 Reagovať
  1. Odoslať
Photovia .sk
Photovia .sk Dobrý deň Šárka. V kurzoch sa zameriavame hlavne na funkcie fotoaparátu, ktoré sú dôležité z fotografického hladiska. Teda funkcie ktoré rozhodujú o tom, ako bude fotografia vyzerať. Vyslovene technickému rozboru časti fotoaparátu sa snažíme skôr vyhnúť. Rôzne značky = rôzne názvoslovie ... v prípade potreby je na to najlepší návod k fotoaparátu. Na začiatok si pozrite kurzy Základy práce s fotoaparátom 1 a 2, potom Základy fotografovania na 5 krokov a vyskúšajte si postupy v praxi. Držíme place :)
4.mája 2018
Miroslav Zjan
Miroslav Zjan Ahoj chcem sa spýtať neviem či správne chápem výraz funkcia pre blokovanie expoizície. Je to vypnutie automatického zaostrovania? Ak nie kde to nájdem na nastavení fotoaparátu ? Ďakujem
28.januára 2017 Reagovať
  1. Odoslať
Photovia .sk
Photovia .sk Je to zablokovanie nameraných hodnôt expozimetrom vo fotoaparáte (clona/čas) - tj. po prekomponovaní sa hodnoty nezmenia. Táto funkcia je najčastejšie na zadnej strane fotoaparátu dostupná palcom pravej ruky. Canon ju označuje hviezdičkou / Nikon skartou AE-L (autoexposure lock)
28.januára 2017
Miroslav Zjan
Miroslav Zjan video o expozičnom čase je príkladne uvedený objektív s ohniskom 200mm, expozičný čas by nemal klesnúť pri fotení s ruky pod 1/200 je to ale myslené na objektív ktorý nemá stabilizátor..? Aký je zhruba príkladný čas fotenia s ruky s ohniskom 200mm s objektívom so stabilizátorom , aby fotka nebola roztrasená ? predpokladám že je tam trošku odchylka a čas sa zväčši aspoň na 1/125 či nie.?
28.decembra 2016 Reagovať
  1. Odoslať
Photovia .sk
Photovia .sk Áno, je to povedzme štartovacia pozícia bez stabilizácie. Na každom objektíve má stabilizátor inú účinnosť. Spravidla sa dá počítať že ustabilizuje tri hodnoty, teda od štartovacej pozície viete čas 3x predĺžiť (tri kliky na foťáku) = čas 1/200 znížim na (1/160, 1/125) 1/100s. Toto je treba brať individuálne - každý praxou zistí čo ešte urdží a čo nie. Veľký vpliv má aj správne držanie fotoaparátu a pod. ako keď strielate zo vzduchovky :)
29.decembra 2016
Miroslav Zjan
Miroslav Zjan Pozdravujem po vzhliadnutí videa o objektívoch sa chcem spýtať, keďže mam 35mm 1,4 sigma art na foťáku canón 700d sa asi ako 35 mm nespráva ale ako 56mm čiže by sa dalo povedať ze ideál objektív na portréty s foťákom s apsc snímačom? Ak pozerám video predpokladám ze vy ste fotky robili fullframom ?
28.decembra 2016 Reagovať
  1. Odoslať
Photovia .sk
Photovia .sk Dobrý dotaz Miroslav. Pri použití objektívu na zrkadlovke s apsc snímačom je dobré si vždy ohniskovú vzdialenosť prepočítať. Ohnisková vzdialenosť = uhol záberu a vo vašom prípade bude uhol vždy užší ako by tomu malo byť pri 35mm. Nevyužité-slepé ostávajú okrajové časti optickej sústavy. To má výhody aj nevýhody a netreba to brať tragicky. Vo videách uvádzame ohniskové vzdialenosti akoby na full frame, pretože nie každý má crop 1,6 ako je tomu vo vašom prípade. Objektív na portréty by spravidla nemal mať menej ako 50mm, nieje to však ideál za každých okolností a bežne sa používajú skôr vyššie ohniská - vo videách nájdete presné porovnanie.
29.decembra 2016
Adrian Blaho
Adrian Blaho Chcem sa opytat aky fotoaparat je najlepsi lre zaciatocnikov ? Napr canon eos 700d ?
30.decembra 2015 Reagovať
  1. Odoslať
Peter Maňo
Peter Maňo V prvom rade sa chcem podakovat za velmi zrozumitelne spracovany uvod, je to obrovska pomoc. Zaroven mam otazku ohladne hodnoty clony - na mojom fotoaparate Canon EOS 1200D som sa snazil najst najvacsie odclonenie, no dostal som sa nikede na hranicu F3.5-5.6. Mam pocit ze ani v plne manualnom rezime vsakj nad touto spodnou hranicou nemam uplnu kontrolu, a fotoaparat akoby ju stanovoval podla mne neznamenho kluca. Suvisi to nejako s bodom zaostrovania? Vdaka
18.novembra 2015 Reagovať
  1. Odoslať
Photovia .sk
Photovia .sk Ďakujeme za pozitívnu reakciu Peter, o rozsahu clony rozhoduje objektív, ktorý je v danom momente na tele nasadený. Vo vašom prípade je minimum od 3,5 (široké ohnisko) až po 5,6 (tele). Väčšinou drahšie zoomové objektívy potom ponúkajú pevnú minimálnu hodnotu clony, napr. 2,8 bez ohľadu na nastavenú ohniskovú vzdialenosť. Ak hľadáte dostupný objektív v kategórii svetelných pozrite si napríklad Canon EF50mm s F/1,8. Pevné ohniská s lepšou svetelnosťou sú cenovo dostupnejšie.
18.novembra 2015
Zuzana Martonova
Zuzana Martonova Mam objektiv 24-105. Rozumiem tomu spravne, ze pri malych cislach je fajn na krajinku, cestovanie a zaroven pri vyssich na portrety? Ma nejake specifika takyto objektiv?
7.novembra 2015 Reagovať
  1. Odoslať
Photovia .sk
Photovia .sk Pozdravujeme Zuzana, v zásade áno. Všetky hodnoty môžete podľa okolností a zámeru využívať bez obmedzenia. Špeciálne portréty sú ale citlivé na ohniskovú vzdialenosť, pretože širšie ohniská už deformujú obraz a teda ľudskú tvár na fotografii. Keďže na fotke chce každý vyzerať dobre vo vašom prípade sú ideálne hodnoty 80mm a viac.
7.novembra 2015
Martina Hátriková
Martina Hátriková zrozumiteľne spracované, ja fotím zväčša portrétne foto deti, ženy a používam objektív 50 mm a od f1,4. Snažím sa fotiť na nižších clonových číslach okolo f2-2,8. ISO 100 keďže fotím vonku pri prirodzenom svetle a čas okolo 250-500 často mám pocit, že mi pri zaostrovaní na oči, ako sa vždy samozrejme snažím zaostrí mimo a fotka nie je dostatočne ostrá...kde môže byť chyba??? Môže byť chyba vo mne že mám tieto tri hodnoty zle nastavené?
13.marca 2015 Reagovať
  1. Odoslať
Roman Pincek
Roman Pincek Martina, podľa mojhu názoru v Tvojom prípade môžu nastávať tieto situácie: 1. Nie je to pravidlom, ale zvacsa fotime portrety v difuznom svetle, v tieni alebo do protislvetla, kazdy jeden auto focus mechanizmus potrebuje pre korektne zaostrenie ad1 dostatok kvantity svetla a ad2 kontrast ! Co byva prave v takychto svetelnych podmienkach kamen urazu. 2. Pri praci s nizkymi clonovymi rozsahmi pracujeme aj s malou hlbkou ostrosti, kt. sa sa zmensuje este aj tym, cim ides blizsie ku fotografickemu subjektku, takze povedzme ze pri clone f/2 a 50 mm objektive na portretnu vzdialenost mozes mat kludne hlbku ostrosti len niekolko milimetrov, no a tu je potom uz naozaj len otazka Tvojho nadychnutia, pohnutia sa o tych par mm vpred alebo vzada a to iste aj na strane Tvojho subjektu. Preto doporucujem pri takychto podmienkach nafotit viac materialu, a pocitat s vacsim 'odpadom' teda technicky nekvalitnych fotiek. Myslim, ze pomer 1/10 je absolutne v poriadku. No a za 3. Co povazujem za najmenej pravdepodnu situaciu, moze ist o problem front/back focusu, co je chybne vykalibrovany objektiv na dane telo fotoaparatu, avsak v takychto pripadoch sa dany fenomen prejavuje vzdy a konzistentne.
14.marca 2015
Victory Dashed
Victory Dashed Výborne vysvetlované, jednoduché, zrozumitelné a pochopiteľne.
7.októbra 2014 Reagovať
  1. Odoslať
Yozo 1
Yozo 1 Fajn spracovane. Chvalim!! už si to budem pamatat. :)
12.marca 2014 Reagovať
  1. Odoslať
Marek  Makr
Marek Makr Pekne, zrozumitelne ... dakujem, idem na II.
9.marca 2014 Reagovať
  1. Odoslať
    Aké fotografické vybavenie je odporúčané pre absolvovanie obsahu fotokurzu?


Objektívy

  • Jednou z najčastejších chýb hneď na začiatku, je neuvážená investícia do objektívov. Ak ste začiatočník, najlepšie objektívy sú tie, ktoré máte v brašni. Teda v úvode vášho fotografického snaženia je najlepšie naučiť sa pracovať s tým čo už máte k dispozícii. Vo väčšine prípadov digitálnych zrkadloviek (aj kompaktných fotoaparátov) sa jedná o objektív s rozsahom ohniskovej vzdialenosti aspoň 18-55mm ( 28-90mm po prepočte na kinofilm ). Objektív ktorý pokrýva takýto rozsah postačí na úspešné fotenie väčšiny fotografických tém v dostatočnej kvalite.
  • Neskôr, keď praxou narazíte na limity objektívu ktorý používate sa budete vedieť oveľa lepšie rozhodnúť, aký objektív by bol pre vaše fotografovanie najvhodnejší.

Fotoaparáty

  • Tento foto kurz je vhodný pre všetky digitálne zrkadlovky aj kompaktné fotoaparáty (ideálne s možnosťou manuálneho režimu). Nezáleží na značke, alebo modelovej rade. Základné princípy fotenia platia pre všetky rovnako.

Fotografické skúsenosti

  • Pre úspešné zvládnutie obsahu tohto fotokurzu nieje potrebné mať žiadne predchádzajúce fotografické vedomosti. Kurz sa venuje základom fotografovania od základu. Naopak je to presne to miesto, kde môže začať vaše putovanie za poznaním ako fotiť lepšie.
  • Po úspešnom absolvovaní obsahu tohto foto kurzu si môžete ďalej rozšíriť vedomosti o základoch fotenia na kurze Základy práce s fotoaparátom II časť 

Ďalšie fotografické vybavenie

  • Jednou z prvých vecí, ktorou sa môže začínajúci fotograf dovybaviť je statív. Vyrieši mnohé obmedzenia a umožní vytvárať aj také fotografie, ktoré bez statívu nie je možné fotografovať vôbec, alebo len veľmi ťažko.  
  • Fotografické filtre dnes už nie sú takou nevyhnutnosťou ak nefotografujete na film. Nástroje na úpravu fotky v počítači riešia mnohé problémy, ktoré filtre potláčali. Stále sú ale filtre, o ktorých sa toľko nehovorí a sú nenahraditeľné. A práve preto by sme na ne radi upozornili. ND filtre pomáhajú regulovať množstvo svetla, ktoré prechádza objektívom. Vieme teda ovplyvňovať expozíciu čo využijeme napríklad pri fotografovaní krajiny, pohybu ale aj mnohých ďalších kreatívnych zámeroch.